Ο ελεύθερος χρόνος αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα ψυχαγωγίας και δημιουργίας. Πρόκειται για τον χρόνο εκείνο κατά τον οποίο αναπτύσσονται πρωτοβουλίες που μας χαλαρώνουν και διευρύνουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας. Είναι πολύτιμος γιατί ανανεώνει τον ανθρώπινο οργανισμό, βοηθάει στην ψυχική του ισορροπία, δίνει την δυνατότητα για ευρύτερη καλλιέργεια, συμβάλει στην κοινωνικοποιήση όταν διατίθεται σε δημιουργικές συνεργασίες με άλλους. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που δεν γίνεται δημιουργική εκμετάλευση του ελεύθερου χρόνου, αλλά την θέση της παίρνει μία ανούσια διασκέδαση. Από έρευνες που έχουν γίνει στο 57ο Γυμνάσιο Αθηνών αλλά και αλλού, οι μαθητές στον ελεύθερο χρόνο τους ασχολούνται με κάποια αθλητική δραστηριότητα, θεατρικές εκδηλώσεις κ.α.

Με τα χρόνια οι έφηβοι περιορίζουν τις δραστηριότητές τους και ασχολούνται κυρίως με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και την ακρόαση μουσικής. Σημαντικά μικρότερο ποσοστό 15χρονων ασχολούνται τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα με κάποια αθλητική δραστηριότητα, την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων, το χορό, τη ζωγραφική ή παίζουν κάποιο μουσικό όργανο συγκριτικά με τους 13χρονους και τους 11χρονους.

Σημαντική είναι η διαφορά μεταξύ των δύο φύλων ως προς την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων, με το ποσοστό των κοριτσιών να είναι σχεδόν διπλάσιο (40,8%) από εκείνο των αγοριών (26,6%).

Ανάλογα µε την ηλικία διαφοροποιούνται τόσο η ποσότητα του ελεύθερου χρόνου όσο και οι δραστηριότητες που επιλέγονται. Όλα τα παιδιά και οι νέοι, ακόµη και της ίδιας ηλικίας, δεν έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα. Πολλές φορές βλέπουµε παιγνίδια να δεσπόζουν μόνο σε κάποιες ηλικίες.

Μαρία Αντωνίου
η ακρόαση μουσικής , η ενασχόληση με αθλητικές δραστηριότητες , τα ηλεκτρονικά παιχνίδια στον υπολογιστή και το «κατέβασμα» μουσικών κομματιών από το Internet