Ο ελεύθερος χρόνος αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα ψυχαγωγίας και δημιουργίας. Πρόκειται για τον χρόνο εκείνο κατά τον οποίο αναπτύσσονται πρωτοβουλίες που μας χαλαρώνουν και διευρύνουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας. Είναι πολύτιμος γιατί ενώνει τον ανθρώπινο οργανισμό, βοηθάει στην ψυχική του ισορροπία, δίνει τη δυνατότητα για ευρύτερη καλλιέργεια, συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση όταν διατίθεται σε δημιουργικές συνεργασίες με άλλους. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που δεν γίνεται δημιουργική εκμετάλλευση του ελεύθερου χρόνου, αλλά τη θέση της παίρνει μια ανούσια διασκέδαση. Από έρευνες που έχουν γίνει στο 57ο Γυμνάιο Αθηνών αλλά και αλλού, οι μαθητές στον ελεύθερό τους χρόνο ασχολούνται με βόλτες, άθληση, μουσική και υπολογιστή.

Με τα χρόνια οι έφηβοι περιορίζουν τις δραστηριότητές τους και ασχολούνται κυρίως με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και την ακρόαση μουσικής. Σημαντικά μικρότερο ποσοστό 15χρονων ασχολούνται τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα με κάποια αθλητική δραστηριότητα, την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων, το χορό, τη ζωγραφική ή παίζουν κάποιο μουσικό όργανο συγκριτικά με τους 13χρονους και τους 11χρονους.

Σημαντική είναι η διαφορά μεταξύ των δύο φύλων ως προς την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων, με το ποσοστό των κοριτσιών να είναι σχεδόν διπλάσιο (40,8%) από εκείνο των αγοριών (26,6%).

Τα κριτήρια επιλογής των δραστηριοτήτων του ελεύθερου χρόνου είναι πολλά. Κυρίως, η επιλογή των δραστηριοτήτων εξαρτάται από την ιδιοσυγκρασία του παιδιού και την κοινωνικότητα του. Όμως ανάλογα και με την ηλικία διαφοροποιούνται τόσο η ποσότητα του ελεύθερου χρόνου όσο και οι δραστηριότητες που επιλέγονται.

ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ - Γ1
βόλτες , άθληση , μουσική , υπολογιστής