ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Προβληματισμοί -

Γνώμες   .........................  σελ.   2     

     - Το κάπνισμα

     - Ορθολογική χρήση της ενέργειας

     - Οι θαλάσσιες χελώνες κινδυνεύουν

     - Τα βιντεοπαιχνίδια και ο σύγχρονος πόλεμος

Έρευνα   .........................  σελ    4

     - Μαθητική έρευνα πάνω στις προτιμήσεις των μαθητών

Ενημερωτικά θέματα .... σελ.   7     

     - Πάμε σινεμά;

- Τα κάλαντα

- Πέρα από τα σύνορα της γης: Οι κρυφές θάλασσες του Τιτάνα

- Megabucks + Megabytes

- Αρκούδες

     - Η αξιοποίηση των ανέμων

Ποιήματα - ιστορίες .....  σελ.   11   

     - Το πρώτο μηνιάτικο

Αθλητικά  .....................   σελ.   12

     - Champions League 2002-2003

     - Το παρελθόν, το παρών και το μέλλον των μπέμπηδων

Ψυχαγωγία .....................  σελ.   13

     - Ανέκδοτα / Αινίγματα

     - Σταυρόλεξο

 

 

 

 

Συμμετείχαν οι μαθητές:

 

Α’ Γυμνασίου:

Γκούζια Λίνα

Ιωακείμ Αλέξανδρος

Κουμανιτσιώτη Αγγελική

Μπουρμπούλης Κώστας

Μουτσάι Γιόλα

Τζουμανίκα Κωνσταντίνα

Τσιφλίγκου Άννα

Χαλκιά Ρενάτα

 

Β’ Γυμνασίου:

Αποστολοπούλου Τέτα

Κόπανος Στέφανος

Τσουβαλάς Γιώργος

 

Γ’ Γυμνασίου:

Γαλανοπούλου Λίλα

Γραβάνης Λαέρτης

Ευσταθοπούλου Ιωάννα

Θεοδωρίδου Άννα

Λιώση Αγγελική

 

 

 

 

Υπεύθυνοι  διόρθωσης- έκδοσης: Βίκυ Γεωργοτά – Γιάννης Σιδερής.

 

 

 

 

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ - ΓΝΩΜΕΣ

 

Το κάπνισμα

Αναγνωρίζεται πλέον από όλους ότι ο καπνός ενός τσιγάρου περιέχει γύρω στις 12000 ουσίες που οι περισσότερές είναι άγνωστες. Έστω και οι μισές να ήταν μόνο, πρέπει ο καθένας που αποφασίζει να καπνίσει, να το σκεφτεί πρώτα σοβαρά, όχι μόνο για τον εαυτό του, αλλά και για τους άλλους που είναι αναγκασμένοι να εισπνέουν τον καπνό. Πράγματι ανάμεσα στις τόσες άγνωστες ουσίες υπάρχουν σίγουρα κάποιες πιο βλαβερές από τη νικοτίνη και τη βενζοπυρίνη, τα δυο πιο γνωστά συστατικά του καπνού που έχουν απασχολήσει τους ερευνητές.

Από τότε που ο Χριστόφορος Κολόμβος έφερε στην Ευρώπη τα πρώτα φύλλα καπνού από την Αμερική, το πάθος του καπνίσματος κυρίεψε εκατομμύρια κόσμο σε όλη τη γη. Ο καπνός είναι πολύ βλαβερός, παρ΄ όλο που θεωρούνταν φάρμακο σε κάποιες περιπτώσεις, όπως η ζαλάδα και η δυσκοιλιότητα. Ακόμα και σήμερα πολλοί καπνιστές υποστηρίζουν ότι στο διάστημα των δυο τελευταίων αιώνων ο μέσος όρος ζωής έχει διπλασιαστεί. Μπορεί όμως, αν δεν είχε ανακαλυφθεί το κάπνισμα, η ζωή μας να ήταν μεγαλύτερη απ’ ότι είναι τώρα.

Τζουμανίκα Κωνσταντίνα

Α’ Γυμνασίου

 

 

Ορθολογική χρήση της ενέργειας

Ορθολογική χρήση της ενέργειας σημαίνει περιορισμός της σπατάλης ενέργειας χωρίς όμως να περιορίζονται και οι ανέσεις του ανθρώπου. Επίσης σημαίνει και διαχείριση της ενέργειας με τρόπους και μεθόδους που να σέβονται και να προστατεύουν το περιβάλλον. Είναι γνωστό ότι τόσο κατά την παραγωγή (καύση συμβατικών καυσίμων, πυρηνική ενέργεια κλπ) όσο και κατά τη χρήση της ενέργειας (ρυπαίνουσες βιομηχανίες, αστικά νέφη, κεντρικές θερμάνσεις κατοικιών, κλιματιστικά, κλπ) δημιουργούνται προβλήματα που επηρεάζουν αρνητικά την ποιότητα του περιβάλλοντος (φαινόμενο θερμοκηπίου, όξινη βροχή, τρύπα του όζοντος κλπ). Καλό είναι λοιπόν ο άνθρωπος να χρησιμοποιήσει σωστά τα ενεργειακά του αποθέματα, ώστε να μην πετύχει αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που περιμένει και τελικά να υποβαθμίσει τη ζωή του.

Μ. Γ.

Α’ Γυμνασίου

 

   

Κουμανιτσιώτη Αγγελική

Α’ Γυμνασίου

 

Οι θαλάσσιες χελώνες κινδυνεύουν

Πολλοί κάτοικοι και επισκέπτες της Ελλάδας έχουν ακούσει για τη χελώνα καρέτα -καρέτα, που κάθε χρόνο, εδώ και εκατομμύρια χρόνια, πολύ πριν αρχίσει ο άνθρωπος να χρησιμοποιεί τις παραλίες για δικές του δραστηριότητες, κολυμπάει προς τη στεριά για να γεννήσει τα αυγά της. Σήμερα τα πλάσματα αυτά απειλούνται με εξαφάνιση.

Οι θαλάσσιες χελώνες αποτελούν μία από τις πιο επιτυχημένες μορφές ζωής στην ιστορία του πλανήτη μας. Τα τελευταία όμως χρόνια οι πληθυσμοί τους έχουν υποστεί δραστική μείωση από ανθρωπογενείς κυρίως κινδύνους:

α) Καταστροφή των παραλίων ωοτοκίας: Χάνεται ο τόπος της αναπαραγωγής τους λόγω της τουριστικής ανάπτυξης.

β) Φώτα στις παραλίες: Αντί για το φυσικό φωτισμό του ορίζοντα που τα οδηγεί στη θάλασσα, τα νεογνά κατευθύνονται προς τα φώτα των ξενοδοχείων και των εστιατορίων, όπου και πεθαίνουν. Επίσης, τα φώτα διώχνουν τις χελώνες που έρχονται να γεννήσουν.

γ) Τραυματισμοί από σκάφη και ανθρώπους.

δ) Σκουπίδια στη θάλασσα και στις ακτές: Οι χελώνες τρώνε τις πλαστικές σακούλες νομίζοντας πως είναι μέδουσες, η βασική τους τροφή, και πεθαίνουν από ασφυξία.

ε) Οχήματα στις παραλίες: Κάθε είδος τροχοφόρου στην παραλία συμπιέζει την άμμο και προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην ωοτοκία και την εκκόλαψη.

Αποτελεί χρέος μας να φροντίσουμε για τα ανυπεράσπιστα αυτά πλάσματα, που χρόνο με το χρόνο γίνονται ολοένα και λιγότερα.

Αποστολοπούλου Τέτα

Β’ Γυμνασίου

 

 

Τα βιντεοπαιχνίδια

και ο σύγχρονος πόλεμος

Στην «πολιτισμένη» εποχή μας μιλάμε για τα δικαιώματα των «άντυτων» ζώων, αναρωτιόμαστε αν το κυνήγι είναι σπορ ή δολοφονία χωρίς λόγο, ψέγουμε όσους κυνηγούν με επαναληπτικές καραμπίνες τα ανυπεράσπιστα ζώα αντί για μονόκαννα ή δίκαννα, προσπαθούμε να σώσου­με τις θαλάσσιες χελώνες, τις φάλαινες, τις φώκιες, ακόμα και τους καρχαρίες. Και πολύ καλά κάνουμε. Ο εκλεπτυσμένoς δυτικός άνθρωπος δεν αντέχει το αίμα και τη βία, εκτός αν είναι ψεύτικα, οπότε και τον διασκεδάζουν. Ψεύτικη βία, ψεύτικο αίμα, εικονικές μάχες είναι αυτές.

Έχω ξαναγράψει ότι το μόνο «παιχνίδι» που μου αρέσει στον υπολογιστή είναι οι εξομοιωτές πτήσης και λόγω περιορισμένου χρόνου ασχολούμαι μόνο με δύο: το Flight Simulator και το Falcon. Στο δεύτερο παιχνίδι πιλοτάρεις επιθετικά και επικίνδυνα. Υπάρχουν στιγμές που συνειδητοποιώ ότι οι σύγχρονοι πιλότοι πολεμικών αεροσκαφών έχουν τόση επαφή με τον εχθρό όση και εγώ στο σαλόνι του σπιτιού μου που «παίζω» Falcon. Για να είμαστε δίκαιοι, εκείνοι κινδυνεύουν περισσότερο, ταλαιπωρούνται περισσότερο και έχουν χύσει ποτάμια ιδρώτα σε εκπαίδευση. Αλλά και γι' αυτούς ο εχθρός δεν είναι παρά ένα μπλιπ (φωτεινό σημείο) στην οθόνη του ραντάρ μαζί με μερικούς αριθμούς ή μια πρασινωπή εικόνα στο μόνιτορ του σκοπεύτρου υπερύ­θρων. Από τα πέντε χιλιόμετρα ύψος, για να είναι έξω από την εμβέλεια της αντιαεροπορικής άμυνας των Σέρβων, ο πιλότος του μαχητικού αεροσκάφους που σκότωσε αθώα γυναικό­παιδα δεν ήταν κάποιος στυγνός δολοφόνος. Μπλιπ κυνηγού­σε που του είπαν ότι ήταν τανκς του «εχθρού». Μπλιπ στό­χευσε με το καταδεικτικό λέιζερ. Πρos ένα μπλιπ πήγε η βόμ­βα LGB ακολουθώντας την ανακλώμενη ακτίνα από το σκο­πευτικό. Μόνο μετά την έκρηξη, την άλλη μέρα, στις εφημερίδες τα δέκα εικονοστοιχεία του μπλιπ αναλύθηκαν στην εικό­να των νεκρών γυναικόπαιδων και αγροτών. Αλήθεια τι ξέρει από πόλεμο ο πιλότος του υπερσύγχρονου μαχητικού όταν βομβαρδίσει ανυπεράσπιστο εχθρό πάνω στην «υπερσύγχρονη» καμήλα;

Είναι προφανές ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα ηθική του πολέμου στις μέρες μας. Οι «πολιτισμένοι» δεν κάνουν πόλεμο παρά μόνο αν υπάρχει τεχνολογικό χάσμα ανάμεσα στον επιτιθέμενο και το στόχο (διότι περί επιτιθεμένου πρό­κειται και όχι αμυνομένου και περί στόχου και όχι αντιπά­λου). Πλέον στον πόλεμο οι «πολιτισμένοι» δεν διακινδυ­νεύουν τίποτα περισσότερο από το να πέσουν οι μετοχές τους -και να πλουτίσουν μερικοί εξ αυτών από τη διαδικασία- και να πληρώσουν μερικά χρήματα παραπάνω σε βενζίνη στις χειμερινές τους διακοπές. Μόνο που η φύση μισεί τα κενά και τις ανισότητες. Και επειδή οι «στόχοι» δεν είναι μπλιπ αλλά άνθρωποι με όνειρα, οικογένειες, περηφάνια και φιλοδοξίες, εύκολα «θολώνει» το μυαλό τους από την αδικία και την ανισότητα και τότε παύουν να υπολογίζουν τη ζωή τους, αφού οι «πολιτισμένοι» έχουμε φροντίσει να την εξευτελί­σουμε πριν από αυτούς γι' αυτούς. Και καμία τεχνολογία, όσο προηγμένη και αν είναι, δεν μπορεί να παρέχει άμυνα εναντίον ενός ανθρώπου που δεν υπολογίζει τη ζωή του. Έτσι, για να μην απορούμε πως μπορέσαμε να πάθουμε το κακό στους Δίδυμους Πύργους, στο Ισραήλ και όπου αλλού το ξαναπάθουμε σε λίγο καιρό. Γιατί μάλλον θα το πάθουμε, αν δε βγούμε από τον τεχνολογικό ευδαιμονισμό μας.

Αναδημοσίευση άρθρου του Γ. Κοπελιάδη, από το περιοδικό RAM

 

 

 

ΕΡΕΥΝΑ

Το Νοέμβριο του 2002, στα πλαίσια του μαθήματος της Πληροφορικής, έγινε μια έρευνα στην Α’ και Β’ τάξη του 57ου Γυμνασίου, σχετική με το ποια είναι τα αγαπημένα φρούτα, αναψυκτικά και αθλήματα των μαθητών, καθώς και το πως τους αρέσει να περνάνε τις ελεύθερες ώρες τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας φαίνονται στις επόμενες σελίδες, με τη μορφή τεσσάρων ραβδογραμμάτων.

Τα φρούτα με τη μεγαλύτερη προτίμηση είναι οι φράουλες και ακολουθούν τα κεράσια και τα μήλα, ενώ ανάμεσα στα αναψυκτικά, η Coca cola ξεχωρίζει και ακολουθούν η πορτοκαλάδα και οι χυμοί φρούτων. Όσον αφορά την πρώτη θέση, τα αποτελέσματα είναι παρόμοια με τα περσινά. Φαίνεται ότι τα διατροφικά γούστα των μαθητών (Φράουλες – Coca ) δεν αλλάζουν εύκολα.

Το πιο αγαπημένο άθλημα των μαθητών είναι το βόλεϊ. Οι ψήφοι της Β’ Γυμνασίου ήταν αυτές που το ανέδειξαν πρώτο. Η Α’ Γυμνασίου ψήφισε περισσότερο ποδόσφαιρο, αναδεικνύοντάς το δεύτερο στις συνολικές προτιμήσεις.

Όσον αφορά το πως περνάει ο ελεύθερος χρόνος, η μουσική ήταν αυτή που συγκέντρωσε τους περισσότερους ψήφους, και πάλι χάρη στη Β’ Γυμνασίου. Η Α’ Γυμνασίου προτιμά την άθληση και με τους ψήφους της την ανέδειξε δεύτερη προτίμηση. Πολύ κοντά, στην τρίτη θέση, ακολουθούν οι βόλτες με τους φίλους.

 

 

                       

 

                       

 

                       

 

                       

 

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

 

                                                      

 

 Πάμε σινεμά;

Για έναν καλλιτέχνη, κινηματογράφος είναι ένας τρόπος για να αφηγηθείς μια ιστορία με εικόνες και ήχους. Για ένα επιστήμονα, κινηματογράφος είναι μια συσκευή που σου επιτρέπει να προβάλλεις κινούμενες εικόνες πάνω σε μια οθόνη. Για τους περισσότερους από τους γονείς και τους παππούδες μας, όμως, κινηματογράφος (ή όπως το έλεγαν «σινεμαδάκι») ήταν η πιο αγαπημένη διασκέδαση κάθε σαββατοκύριακο. Παρέες, ζευγάρια, οικογένειες πήγαιναν στις κινηματογραφικές αίθουσες και εκεί, όταν τα φώτα έσβηναν, ανακάλυπταν κόσμους μαγικούς. Πότε μακρινούς, γεμάτους μυστήριο και φαντασία και πότε κοντινούς, γεμάτους ανθρωπιά και τρυφερότητα. Συχνά οι εντυπώσεις από ένα κινηματογραφικό έργο ακολουθούσαν τους θεατές στην καθημερινή τους ζωή για αρκετές μέρες και αποτελούσαν το κύριο θέμα συζήτησης στο σπίτι, στη δουλειά και στις συντροφιές. Τώρα πια τις ίδιες εκείνες κινηματογραφικές ταινίες τις βλέπουμε στην τηλεόραση, μα έτσι χάνεται ένα μεγάλο μέρος από τη γοητεία της σκοτεινής αίθουσας και της μεγάλης οθόνης.

Ανάλογα με τον τρόπο που έχει διαλέξει ο δημιουργός μιας κινηματογραφικής ταινίας για να μιλήσει στο κοινό του υπάρχουν πολλά είδη κινηματογραφικών έργων. Για παράδειγμα μπορούμε να τα χωρίσουμε σε ταινίες μυθοπλασίας ή αφηγηματικές, που προσπαθούν να αφηγηθούν μια ιστορία, ειδησιογραφικές που γίνονται με σκοπό την ενημέρωσή μας σε θέματα επικαιρότητας, ντοκιμαντέρ που καταγράφουν τον πραγματικό κόσμο γύρω μας και άλλες. Ανάλογα με τις τεχνικές κατασκευής της κινούμενης εικόνας μπορούμε να χωρίσουμε τις ταινίες σε αυτές που κινηματογραφήθηκαν (όπου δηλαδή μια κάμερα αποτύπωσε φωτογραφικά το θέμα πάνω σε φιλμ), στις ταινίες κινουμένων σχεδίων (όπου οι ήρωες πρώτα ζωγραφίστηκαν και μετά αποτυπώθηκαν με διάφορους τρόπους πάνω στο φιλμ) και στις ταινίες που κατασκευάστηκαν με ειδικές τεχνικές (όπου άψυχα αντικείμενα παίρνουν ζωή και κινούνται, δημιουργώντας ένα περίεργο παραμυθένιο κόσμο).

Οι ταινίες-σταθμοί στην ιστορία του κινηματογράφου είναι:

1895, Χριστούγεννα: Η πρώτη κινηματογραφική προβολή γίνεται στο Γκραν Καφέ του Παρισιού από τους αδερφούς Λιμιέρ.

1897: Ο Ζωρζ Μελιές μετετρέπει το θέατρο Ρομπέρ Ουντέν στο Παρίσι στην πρώτη κινηματογραφική αίθουσα στον κόσμο.

1905: Η πρώτη αίθουσα κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα.

1927:Γενέθλια του ομιλούντος (ηχητικού) κινηματογράφου

1928: Γυρίζεται η πρώτη - από την αρχή μέχρι το τέλος – ομιλούσα ταινία «Τα φώτα της Νέας Υόρκης».

1935: Οι πρώτες έγχρωμες ταινίες του Χόλυγουντ.

1937: Ο Γουόλντ Ντίσνεϋ φτιάχνει τη «Χιονάτη και τους επτά νάνους», την πρώτη έγχρωμη και ομιλούσα ταινία κινουμένων σχεδίων.

Γαλανοπούλου Λίλα

Γ’ Γυμνασίου

 

 

                                                       

 

Τα κάλαντα

Η λέξη κάλαντα προέρχεται από τη λατινική "καλένδαι", που σημαίνει αρχή του μήνα. Βασίζονται σε παλιά λαϊκά τραγούδια, με ευχές για το νοικοκύρη και τα άλλα μέλη της οικογένειας και τα τραγουδούν παιδιά που, με τις αγνές τους ψυχές, είναι άξια και καλοδεχούμενα για να φέρουν στα σπίτια το χαρμόσυνο μήνυμα της Γέννησης του Χριστού.

Στα παλιά χρόνια τα παιδιά τραγουδούσαν τα κάλαντα το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων. Χαρούμενα και γελαστά έτρεχαν και περνούσαν από σπίτι σε σπίτι τραγουδώντας τα κάλαντα για να μαζέψουν διάφορα φιλοδωρήματα, που με ιδιαίτερη ευχαρίστηση τα πρόσφερε ο κόσμος. Οι παρέες ήταν κυρίως δύο αγοράκια και σπάνια τρία, τα οποία κρατούσαν το καθένα μια μεγάλη μαγκούρα ή ένα μεγάλο ραβδί για να προστατεύονται από τα άγρια σκυλιά των σπιτιών.

Επίσης την εποχή εκείνη, τα παιδιά αντιμετώπιζαν και έναν άλλο κίνδυνο, κυρίως στα χωριά του κάμπου. Επειδή οι δρόμοι με τα διπλανά βαθιά χαντάκια ήταν γεμάτοι από λασπόνερα, αναγκάζονταν τα παιδάκια να τα πηδούν και πολλές φορές έπεφταν μέσα στο νερό ή ξεσχίζονταν από τα συρματοπλέγματα. Για να μπορούν λοιπόν να διακρίνουν καθαρά και να αποφεύγουν τα άσχημα περιστατικά, κατασκεύαζαν φαναράκια. Τα παιδιά που κατοικούσαν στα νησιά και τις παραθαλάσσιες περιοχές της Ελλάδας κατασκεύαζαν από χαρτόνι ή τσίγκο καραβάκια στολισμένα με χρωματιστά χαρτιά και φωτάκια. Στις ορεινές ή ηπειρωτικές περιοχές, όπως στη Θεσσαλία, τα παιδιά κρατούσαν για φανάρι μια φωτισμένη εκκλησία, που την ονόμαζαν "Αγία Σοφία". Τη στόλιζαν με καμπανάκια και χρωματιστά χαρτιά. Στο εσωτερικό της, που ήταν κενό, έβαζαν ένα κερί ή ένα φαναράκι για να τους φέγγει το δρόμο.

Στα χέρια τους τα παιδάκια κρατούσαν ένα κοφινάκι, όπου τοποθετούσαν τα φιλοδωρήματα, δηλαδή αυγά, σύκα, κομμάτι ζάχαρη, χρήματα, ενώ την παραμονή της Πρωτοχρονιάς και των Θεοφανίων είχαν μαζί τους και μια μικρή σούβλα μήκους ενός μέτρου, όπου περνούσαν τεμάχια χοιρινού κρέατος.

Στο Μεσοχώρι Ελασσόνας, τα παιδιά περίμεναν με μεγάλη αγωνία τις γιορτές των Χριστουγέννων για να παίξουν τα κάλαντα. Από τις 15 του "Αντριά", όπως έλεγαν το Δεκέμβριο, έως την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, τα παιδιά γυρνούσαν τη νύχτα όλο το χωριό χτυπώντας δυνατά τα κυπροκούδουνά τους. Την παραμονή των Χριστουγέννων, συντροφιές από μικρά παιδιά γυρνούσαν από τα μεσάνυχτα μέχρι το πρωί, τραγουδώντας τα κάλαντα. Τα πολύ μικρά παιδιά, όσα δηλαδή δεν είχαν μάθει πολλά καλαντίσματα, έλεγαν συνήθως μόνο το παρακάτω τραγουδάκι:

Κόλιντρα κι μέλιντρα

Χριστός γιννιέτι σήμιρα.

Γιννιέτι κι βαφτίζιτι

στουν ουρανό πααίνει

ότου γάλα κι στου μέλι.

Τα παλιά χρόνια, με τη μεγάλη φτώχεια, τα χρήματα ήταν σπάνια στα χωριά. Γι" αυτό το λόγο, το πιο συνηθισμένο φιλοδώρημα των καλαντιστών ήταν τα "κόλιντρα", δηλαδή μικρές κουλούρες από σιτάρι ή κριθάρι. Οι καλαντιστές μάλιστα, κρατούσαν και μια γκλίτσα, στην οποία τοποθετούσαν σαν αρμαθιά τα "κόλιντρα" ή τα περνούσαν στη ζώνη τους.

Τα πιο μεγάλα παιδιά, αυτά δηλαδή που ήξεραν περισσότερα καλαντίσματα, είχαν για κάθε περίπτωση και το κατάλληλο τραγούδι. Μελετούσαν την οικογενειακή κατάσταση του κάθε χωριανού, το επάγγελμα του και έλεγαν το σχετικό τραγούδι. Σε αρκετά χωριά, όταν έφταναν τα μεσάνυχτα άρχιζαν να αντιλαλούν οι δρόμοι και τα σοκάκια από τα τραγούδια των καλάντων. Τα παιδιά του κάθε χωριού γύριζαν στους δρόμους και στα σπίτια, άλλα κρατώντας φαναράκια αναμμένα, άλλα φλογέρα ή φυσαρμόνικα και άλλα πάλι μαζί τραγουδούσαν, σαν σε χορωδία, τα κάλαντα. Οι νοικοκυρές, μόλις άκουγαν το τραγούδι στην πόρτα τους. άνοιγαν και δέχονταν πρόσχαρα τα παιδιά και τα κερνούσαν από ένα «κόλιντρο», χρήματα, καρύδια, σύκα και άλλα φαγώσιμα. Στα σπίτια που ζούσαν από την κτηνοτροφία, η νοικοκυρά, αφού τους έδινε τα κόλιντρα και το φιλοδώρημα έχυνε στο πάτωμα στραγάλια, και τα μικρά παιδιά έσκυβαν να τα μαζέψουν βελάζοντας, όπως τα αρνιά. Με αυτό το έθιμο οι νοικοκυρές ήθελαν να μεγαλώσουν τα κοπάδια τους και να έχουν ευτυχία.

Τα μεγάλα παιδιά που νοιάζονταν για αγάπη και παντρειά. έλεγαν στους δρόμους το παρακάτω τραγούδι, για να το ακούσουν τα κορίτσια:

Ζύμωσε βλάχα, ζύμωσε,

τις φτάζυμες κουλούρες

την πιο αφράτη και τρανή

εμένα να τη δώσεις

για να τρανέψω γρήγορα

γαμπρό για να με κάνεις.

 

Τσιφλίγκου Άννα

Α Γυμνασίου

 

 

                                                              

 

Πέρα από τα σύνορα της γης:

Οι κρυφές θάλασσες του Τιτάνα

Ψάχνουν άραγε οι αστρονόμοι για ζωή πάντα σε λάθος μέρη; Αν και ο Άρης είναι εκείνος που μονοπωλεί το ενδιαφέρον των μέσων μαζικής ενημέρωσης, οι επιστήμονες υποστηρίζουν τη θεωρεία ότι ο γιγαντιαίος δορυφόρος του Κρόνου, ο Τιτάνας, καλύπτεται από ωκεανούς οργανικών χημικών ενώσεων – ένδειξη μιας πολύπλοκης χημικής διεργασίας ανάλογης με εκείνη που σημειώθηκε στη γη κατά τη νεαρή της ηλικία.

Η ατμόσφαιρα και το πυκνό νέφος του Τιτάνα περιορίζουν τους επιστήμονες σε απλές εικασίες γύρω από το ερώτημα τι συμβαίνει από κάτω. Η Κλαιρ Μαξ, αστροφυσικός στο Εθνικό Εργαστήριο Λώρενς Λίβερμορ, χρησιμοποίησε πρόσφατα το εγκατεστημένο στη Χαβάη γιγαντιαίο τηλεσκόπιο Κεκ για να μελετήσει τον Τιτάνα στην υπέρυθρη ακτινοβολία που διαπερνά τη γήινη ατμόσφαιρα.

Εκείνη και οι συνάδερφοί της τράβηξαν μερικά στιγμιότυπα μεγάλης ταχύτητας για να εξουδετερώσουν τις οπτικές αλλοιώσεις που προκαλούν οι αναταράξεις της ατμόσφαιρας και τις επεξεργάστηκαν δημιουργώντας μια ενιαία εικόνα υψηλής ευκρίνειας. Η νέα εικόνα δείχνει τον Τιτάνα να απαρτίζεται κατά τα φαινόμενα από λαμπρές ηπείρους και από σκοτεινούς ωκεανούς. Οι θάλασσες του Τιτάνα αποτελούνται κατά πάσα πιθανότητα από μεθάνιο ή αιθάνιο αναμεμιγμένα με πιο πολύπλοκα οργανικά μόρια – κυρίως υγρό φυσικό αέριο σε συνδυασμό με πίσσα.

Το διαστημικό όχημα Κασίνι, που κατευθύνεται προς τον Κρόνο, θα εκτοξεύσει το 2004 ένα εξερευνητικό όχημα που θα διαπεράσει τα νέφη του Τιτάνα για μια ματιά από πρώτο χέρι. Εν τω μεταξύ η Μαξ σχεδιάζει να καταρτίσει με τη βοήθεια του τηλεσκοπίου Κεκ ένα πρόχειρο χάρτη της χημικής του σύστασης. «Με το εξερευνητικό όχημα μπορείς να συγκεντρώσεις πολυάριθμα στοιχεία αλλά για ένα μόνο σημείο» εξηγεί η Μαξ. «Εμείς ελπίζουμε να εξερευνήσουμε ολόκληρη την επιφάνεια».

Ευσταθοπούλου Ιωάννα

Γ’ Γυμνασίου

 

                                                               

Megabucks + Megabytes

Μια οικογένεια που ζει στο Ντάλας έχει καταφέρει να κτίσει ένα ονειρεμένο σπίτι. Ο πατέρας διευθύνει μια εταιρεία 350 εργαζομένων που προγραμματίζει υπολογιστές. Εκτός όμως από αυτήν την εταιρεία έχει και άλλες μικρότερες. Έτσι πλούτισε και μαζί με τη γυναίκα του και τα 7 παιδιά τους ζει σε ένα τεράστιο αρχοντικό με κήπο, πισίνα, γήπεδο τένις και μπέϊζμπολ καθώς και πολλά αυτοκίνητα μινιατούρες για αγώνες. Στο αρχοντικό αυτό υπάρχει ένας κεντρικός υπολογιστής που κάθε πρωινό πληροφορεί τα μέλη της οικογενείας για το πρόγραμμα και τις υποχρεώσεις της ημέρας. Επίσης γνωρίζει τη θερμοκρασία, την διεύθυνση και την ταχύτητα του ανέμου και την τιμή της ατμοσφαιρικής πίεσης. Ελέγχει τα φώτα μέσα στο σπίτι, τη θερμοκρασία κάθε δωματίου, τους υπολογιστές κάθε δωματίου, τη γεννήτρια και το συναγερμό του σπιτιού. Φυσικά για να στηθούν όλα αυτά χρειάστηκε πολλή δουλειά και φυσικά η εμπειρία του πατέρα, ο οποίος ασχολείται από 14 ετών με υπολογιστές. Η περιήγηση σε αυτό το πρωτότυπο αρχοντικό διαρκεί 4 ολόκληρες ώρες. Απίστευτο και όμως αληθινό!!!

Θεοδωρίδου Άννα

Γ’ Γυμνασίου

 

                                                                         

  

Αρκούδες

Θηλαστικά που ανήκουν στην τάξη σαρκοφάγα. Το βάρος τους φτάνει τα 500 κιλά. Το τρίχωμά της είναι πυκνό και καλύπτει όλο το σώμα της. Το χειμώνα που δε μπορούν να βρουν τροφή κοιμούνται στη φωλιά τους, δεν πέφτουν όμως σε χειμέρια νάρκη.

Ένα από τα πιο γνωστά είδη είναι η πολική (λευκή) αρκούδα. Το τρίχωμά της έχει προσαρμοστεί στις συνθήκες διαβίωσής της μέσα στο νερό και γι’ αυτό είναι αδιάβροχο με δυο στρώματα τριχών: το εσωτερικό με μαλακές και κοντές τρίχες και το εξωτερικό με αραιές και μακρύτερες. Κάτω από το λευκό της τρίχωμα το δέρμα της είναι μαύρο, προκειμένου να απορροφά την ηλιακή ακτινοβολία και να τη συγκρατεί, επιτρέποντας έτσι στο ζώο να αντέχει ακόμα και στους -40οC. Κάθε καλοκαίρι ρίχνει όλο της το τρίχωμα. Ο μύθος λέει ότι οι αρκούδες αυτές δημιουργήθηκαν ως εξής. Ο πρώτος εσκιμώος στον Β. Καναδά ένιωθε πολύ μόνος. Έτσι έφτιαξε το ομοίωμα μιας αρκούδας και την ονόμασε πολική. Αυτό όμως δε μείωσε την αίσθηση της μοναξιάς και γι’ αυτό προσευχήθηκε να ζωντανέψει το ομοίωμα. Η προσευχή του εισακούστηκε και στη συνέχεια αναπτύχθηκε μια υπέροχη φιλία μεταξύ του εσκιμώου και του ζώου. Περνούσαν όλη μέρα μαζί, έχοντας μόνο ο ένας τον άλλο. Μια μέρα τον επισκέφτηκαν Άγγλοι εξερευνητές, που είχαν φτάσει στην περιοχή. Τον έπεισαν να πάει μαζί τους στην Αγγλία λέγοντάς του ότι θα ήταν αδύνατο να επιβιώσει στους πάγους. Η αρκούδα περίμενε για μέρες να ανταμώσει το φίλο της, αλλά αυτός δε φάνηκε ποτέ. Από τότε μίσησε τόσο πολύ τον άνθρωπο, που όταν τον βλέπει του επιτίθεται.

Ένα άλλο είδος είναι η κοινή (καστανή) αρκούδα. Το τρίχωμά της έχει χρώμα καφέ, κίτρινο ή μαύρο. Η ελληνική μυθολογία λέει γι’ αυτήν τα εξής. Η Καλλιστώ ήταν νύμφη των Αρκάδων και είχε ερωτικές σχέσεις με το Δία. Αλλά η Ήρα για να την εκδικηθεί την μεταμόρφωσε σε αρκούδα. Καθώς περιπλανιόταν στα δάση με τη μορφή του θηρίου, η άτυχη Καλλιστώ συνάντησε κάποτε, έφηβο πια, το γιο της Αρκάδα που είχε αποκτήσει με τον Δία. Έτρεξε τότε γεμάτη στοργή για να τον αγκαλιάσει, αλλά εκείνος, επειδή δεν ήξερε πως ήταν η μητέρα του, σήκωσε το δόρυ του για να τη σκοτώσει. Τότε ο Δίας μεταμόρφωσε και τον Αρκάδα σε αρκούδα και τους έβαλε ανάμεσα στους αστερισμούς (μεγάλη και μικρή Άρκτος). Σύμφωνα με άλλη μυθολογική παράδοση, η μεταμορφωμένη σε αρκούδα Καλλιστώ φονεύτηκε από την Άρτεμη μετά από προτροπή της Ήρας.

Το πιο παράξενο είδος αρκούδας, είναι πάντως η αρκούδα με τα γυαλιά που ζει στη Ν. Αμερική. Έχει χρώμα μαύρο και οφείλει το όνομά της στους κίτρινους κύκλους που έχει γύρω από τα μάτια της.

Λιώση Αγγελική

Γ’ Γυμνασίου

 

 

 

Γραβάνης Λαέρτης

Γ’ Γυμνασίου

 

 

Η αξιοποίηση των ανέμων

Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τους ανέμους εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Το πρώτο μεταφορικό μέσο χωρίς τη χρήση μυϊκής δύναμης ήταν τα ιστιοφόρα. Το επόμενο στάδιο εκμετάλλευσης ήταν οι ανεμόμυλοι για το άλεσμα του σιταριού και την άρδευση καλλιεργειών. Σήμερα, με την ενεργειακή χρήση που υπάρχει, οι μηχανικοί χρησιμοποιώντας νέες τεχνολογίες και υλικά αξιοποιούν και πάλι την ενέργεια των ανέμων με νέα είδη ανεμόμυλων. Οι ανεμόμυλοι αυτοί χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Έχουν έλικες με πτερύγια που κινούνται από τον άνεμο. Όμως για να παραχθεί η ενέργεια που παράγεται σε έναν απλό σταθμό παραγωγής άλλου τύπου, χρειάζονται 1000 μεγάλοι ανεμόμυλοι.                    

Μ.Γ.

Α’ Γυμνασίου

 

 

 

ΠΟΙΗΜΑΤΑ – ΙΣΤΟΡΙΕΣ

 

                                                                 

 

Το πρώτο μηνιάτικο

Ένας φοιτητής από τη Ρόδο ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει πιστεύοντας ότι θα ήταν ρομαντικά. Όμως η σκέψη του ήταν λανθασμένη και τελικά κατέληξε να μένει σε μια σοφίτα, ενώ βρήκε δουλειά με δυσκολία. Τελικά κατάλαβε ότι θα ήταν δύσκολα και όχι ρομαντικά. Ένα πρωί καθώς ξύπναγε ένιωσε ένα βάρος. Σηκώθηκε, πήγε στη σχολή του και στη συνέχεια στη δουλειά του. Στο τέλος της μέρας τον περίμενε μια έκπληξη. Πληρώθηκε το πρώτο του μηνιάτικο. Η χαρά του ήταν απερίγραπτη και το βάρος που ένιωθε εξαφανίστηκε. Μετά τη μεγάλη έκπληξη αποφάσισε να κάνει μια βόλτα. Καθώς περπατούσε με καμάρι, έχοντας το χέρι του στη τσέπη, κοίταγε ταυτόχρονα και τα μαγαζιά. Κάποια στιγμή έμεινε έκπληκτος, βλέποντας ένα θαυμάσιο λουλούδι εκτεθειμένο πίσω από το κρύσταλλο. Ήταν ένα τριαντάφυλλο με εκατό φύλλα. Μαγεύτηκε από τη θέα του, έσπρωξε την πόρτα και μπήκε στο μαγαζί. Η βασίλισσα των λουλουδιών αυτού του πανέμορφου κήπου τότε του είπε: Τι θα θέλατε; Ο φοιτητής δεν απάντησε και κατευθύνθηκε προς το λουλούδι. Πριν προλάβει να το ακουμπήσει, η κοπέλα το πήρε, το τύλιξε και του το έδωσε. Ο φοιτητής το πλήρωσε και χάρηκε πολύ. Αργότερα όμως που το σκέφτηκε καλά, μετάνιωσε που το μισό του πρώτο μηνιάτικο σπαταλήθηκε για κάτι που τελικά μαράθηκε και χάθηκε τόσο γρήγορα.

Χαλκιά Ρενάτα

     Α’ Γυμνασίου

 

 

ΑΘΛΗΤΙΚΑ

Champions League  2002-2003

Αυτό το Champion League   φαίνεται εντελώς διαφορετικό  από τα υπόλοιπα που γίνονται εδώ και εννιά χρόνια. Ο λόγος; Δεν θα σας τον πω ακόμα, γιατί θέλω να σας κρατήσω σε αγωνία. Πάντως η ξαφνική απόλυση του Τάκη Λεμονή από τον Ολυμπιακό, χωρίς καν να δοθεί μια λογική εξήγηση, είναι πολύ παράξενη. Και μια και μιλάμε για τον Ολυ­μπιακό, ας μιλήσουμε λίγο για τις ομάδες που έχει αντιμετωπίσει μέχρι τώρα. Ο Ολυμπιακός λοιπόν αν και τα πήγε πολύ καλά ενάντια στην Bayer Leverkusen τα θαλάσσωσε ενάντια στην Manchester United. Εγώ πάντως τον δικαιολογώ, γιατί λίγες είναι οι ομάδες που μπορούν να νικήσουν τους κόκκινους διαβόλους. Και τώρα θα σας δώσω την απάντηση, που σας χρωστάω από προηγουμένως. Ο λόγος λοιπόν είναι ότι, ενώ η Real Madrid έπαιρνε τη νίκη και το κύπελλο για πολλά χρόνια, πριν από λίγο καιρό ήρθε ισοπαλία με μια ελληνική ομάδα. Βέβαια η ΑΕΚ πήρε με την αξία της την ισοπαλία με σκορ 3-3, διότι στάθηκε ως κιτρινόμαυρη κυρία απέναντι στη βασίλισσα, κοίταξε στα μάτια τη Real Madrit.

Κλείνοντας θα ήθελα να ευχηθώ σε όλες τις ομάδες που συνεχίζουν στα Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, και ελληνικές αλλά και ξένες, να τα πάνε καλά προσφέροντάς μας πλούσιο θέαμα και ένα Champion League ακόμα καλύτερο από τα προηγούμενα. Για το νικητή δεν μπορώ να πω τίποτε ακόμα, αν και εύχομαι να είναι ή η Real ή η Manchester United.

Ιωακείμ Αλέξανδρος

Α’ Γυμνασίου

 

Κόπανος Στέφανος

Β’ Γυμνασίου

 

  

ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ, ΤΟ ΠΑΡΟΝ

ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΜΠΕΜΠΗΔΩΝ

Το 1878 μια νέα εποχή ανατέλλει για το παγκόσμιο ποδοσφαιρικό στερέωμα. Ήταν τότε που έκανε την εμφάνιση της μια τοπική ομάδα του Μάντσεστερ, η Νιούτον Χίθ, που τη σεζόν 1901-1902 μετονομάζεται σε  «Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ».

Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ χρησιμοποιεί ως έδρα της το «Ολντ Τράφορντ», που αποκαλείται και θέατρο των ονείρων. Το «Ολντ Τράφορντ» καταστράφηκε από βομβαρδισμούς κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου πολέμου. Ο σημερινός της προπονητής είναι ο Σερ Άλεξ Φέργκιουσον, που κάθεται στον πάγκο της επί 17 συνεχή έτη.

Όπως κάθε μεγάλη ευρωπαϊκή ομάδα, έτσι και η «Μάντσεστερ» διαθέτει μουσείο στο οποίο υπάρχουν στοιχεία από τις σημαντικότερες στιγμές στην ιστορία της. Μια μαύρη σελίδα στην ιστορία της «Μάντσεστερ» και γενικά του παγκοσμίου ποδοσφαίρου είναι το αεροπορικό δυστύχημα που συνέβη στο αεροδρόμιο του Μονάχου και ξεκλήρισε την ομάδα της, στις 6 Φεβρουαρίου του 1958.

Ένας από τους επιζήσαντες είναι ο Σερ Ματ Μπάσπι που δημιούργησε την ομάδα από την αρχή και κατάφερε να κατακτήσει το Κύπελλο Αγγλίας (1963), το Πρωτάθλημα Αγγλίας (1965, 1967) και το Κύπελλο Πρωταθλητριών (1968). Είχε στη διάθεση του παίκτες μεγάλης κλάσης όπως ο Τζόρτζ Μπέστ, ο Μπόμπι Τσάρλτον, ο Νόμπι Στάιλς και ο Ντένις Λόου.

Τρεις από τις μεγαλύτερες διακρίσεις στην ιστορία της «Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ» είναι η κατάκτηση του Κυπέλλου Πρωταθλητριών το 1968 και το 1999, και το τρέμπλ το 1999 (Πρωτάθλημα Αγγλίας, Κύπελλο Αγγλίας, Champions League).

To 1968 η «Μάντσεστερ» έφθασε στον τελικό του Κυπέλλου Πρωταθλητριών Ευρώπης, χωρίς να πετύχει εκτός έδρας νίκη. Στα ημιτελικά απέκλεισε ύστερα από συγκλονιστικά παιχνίδια την έως τότε 6 φορές Πρωταθλήτρια Ευρώπης Ρεάλ Μαδρίτης. Ο τελικός διεξήχθη στο «Ναό του ποδοσφαίρου», όπως αποκαλούν το στάδιο «Γουέμπλεϊ», και ήταν συγκλονιστικός. Αντίπαλος της τέθηκε η Μπενφίκα του θρυλικού Εουσέμπιο. Το ματς κρίθηκε στην παράταση, καθώς στην κανονική του διάρκεια έληξε ισόπαλο 1-1 με γκολ των Τσάρλτον (54') και Γκράσα (75'). Η παράταση ήταν ένας μονόλογος της «Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ». Μέσα σε έξι λεπτά οι «μπέμπηδες» πέτυχαν τρία γκολ με τους Μπέστ (92'), Κίντ (95') και Τσάρλτον (98') συντρίβοντας τους Λουζιτάνους με 4-1.

Το 1999 η «Μάντσεστερ» στο Champion League απέκλεισε στα ημιτελικά την Γιουβέντους, (1-1) (2-4). Ο τελικός διεξήχθη στο γήπεδο «Καμπ Νοου» της Βαρκελώνης. Η Μπάγερν προηγήθηκε με φάουλ του Μάριο Μπάσλερ στο 5', αλλά οι μπέμπηδες με γκολ των δυο αλλαγών του Φεργκιουσον, Σέριγχαμ στο 91' και Σόλσκιερ στο 92' κατέκτησαν το τρόπαιο. Επίσης την ίδια χρονιά οι «μπέμπηδες» κατέκτησαν και το Διηπειρωτικό Κύπελλο.

Σήμερα οι «μπέμπηδες» βρίσκονται εντός και των τριών στόχων τους (Πρωτάθλημα Αγγλίας, Κύπελλο Αγγλίας, Champion League). Ευελπιστούν να φτάσουν στον τελικό του Champion League, καθώς αυτός θα διεξαχθεί μέσα στο σπίτι τους, το «Ολντ Τράφορντ». Όλοι οι φίλαθλοί της ελπίζουν ότι θα επαναλάβει το θρίαμβο του 1999, δηλαδή το τρέμπλ (Πρωτάθλημα Αγγλίας, Κύπελλο Αγγλίας, Champion League).

 

Τσουβαλάς Γιώργος

Β’ Γυμνασίου

 

 

 

ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

 

 

 

Ανέκδοτα / Αινίγματα

Ψηλός, ψηλός καλόγερος και κόκαλα δεν έχει. Τι είναι;

Ψηλός, ψηλός καλόγερος και μ’ ένα μάτι βλέπει. Τι είναι;

Μπουρμπούλης Κώστας

Α’ Γυμνασίου

 

 

Συναγωνίζονταν μια μέρα ο Τοτός με ένα φίλο του, για το ποιος θα πει το μεγαλύτερο ψέμα. Λέει ο φίλος του:

- Εμένα ο παππούς μου είναι τόσο γέρος, που ήταν σερβιτόρος στο μυστικό δείπνο.

Του λέει τότε ο Τοτός:

- Εμένα η γιαγιά μου είναι πιο γριά, γιατί έχει την Οδύσσεια.

- Ε, και τι μ’ αυτό, του απαντάει ο φίλος του.

Τότε ο Τοτός αποκρίνεται:

- Ναι, όμως η Οδύσσεια έχει αφιέρωση από τον ίδιο τον συγγραφέα.

 

Ο Τοτός στο φίλο του:

- Η γάτα μου είναι τόσο έξυπνη που μπορεί και λέει το όνομά της.

- Και πως τη λένε, τον ρωτάει αυτός;

- Νιάου.

 

Ήταν μια φορά τρεις τρελοί σε ένα τρελάδικο και τους λέει μια νοσοκόμα:

- Θέλετε να βγείτε;

- Ναι!!! Λένε και οι τρεις με μια φωνή.

- Ωραία, τους αποκρίνεται η νοσοκόμα, πρέπει όμως πρώτα να μου πείτε πόσο κάνει 1+1.

Τότε ο πρώτος πετάγεται και απαντάει:

- Τριακόσια.

Ο δεύτερος αμέσως μετά συμπληρώνει:

- Μπλε.

Τότε η νοσοκόμα ρωτάει και τον τρίτο που σκεφτόταν αμίλητος και αυτός απαντάει:

- Δυο.

- Μπράβο, πως το βρήκες; Τον ρωτάει ξανά η νοσοκόμα.

Και εκείνος αποκρίνεται:

- Μα είναι πολύ απλό. Αφαίρεσα το μπλε από το τριακόσια.

 

                                                 

 

 Ένας μαθητής ρωτάει το δάσκαλο:

- Αξίζει, Κύριε, να τιμωρηθεί κάποιος για κάτι που δεν έχει κάνει.

- Όχι βέβαια παιδί μου, του απαντάει αμέσως εκείνος.

- Ωραία, συνεχίζει ο μαθητής. Θα ήθελα λοιπόν να σας πω ότι σήμερα δεν έχω κάνει τις ασκήσεις που μας βάλατε για το σπίτι.

 

Δυο τρομοκράτες συζητούν:

- Να σε βοηθήσω να φτιάξεις τη βόμβα;

- Όχι, του απαντάει ο άλλος. Είναι ατομική.

 

Μια παρέα λοκατζήδων διασκεδάζει σε ένα καφενείο. Ο αρχηγός τους, όμως, κάνει μια αιφνιδιαστική είσοδο στο χώρο και τους ζητάει να σταθούν στη σειρά. Τότε κλωτσάει τον πρώτο και τον ρωτάει:

- Πονάς;

- Όχι.

- Γιατί;

- Γιατί είμαι λοκατζής.

Προχωράει στον δεύτερο και τον κλωτσάει.

- Πονάς;

- Όχι

- Γιατί

- Γιατί είμαι λοκατζής.

Το ίδιο επαναλαμβάνεται και με τους άλλους. Όταν όμως κλωτσάει τον τελευταίο:

- Πονάς;

- Ναι.

- Γιατί;

- Γιατί είμαι ο καφετζής!!!

 

                 Γκούζια Λίνα

                Α’ Γυμνασίου

 

 

ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ

 

                                                                          

ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ

1.   Τέτοια  γράφουν στο τέλος της χρονιάς οι μαθητές.

2.   Τέτοια παίζονται και στο θέατρο αλλά και στη ζωή – Ουδέτερο άρθρο (πληθυντικός).

3.   ΝΑΙ  στα Ιταλικά – Σύνολο ανθρώπων που κατοικούν σε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή (αιτιατική) – Μνήμη του Η/Υ που μπορεί να διαβαστεί αλλά όχι να γραφτεί.

4.    Κάνει και αυτή αυγά – Τρώνε τα μάλλινα ρούχα στις ντουλάπες.

5.   Συνεχόμενα γράμματα της αλφαβήτου – Πλεονέκτημα.

6.   Tελετή στην οποία συμμετέχουν όσοι αριστεύουν ή γενικά διακρίνονται – Χειμερινό άθλημα.

7.   Όμοια φωνήεντα – Υπάρχει και τέτοια coca cola – Συγκατοικώ με κάποιον άλλο.

8.   «Μονομαχία στο ….. Πάσο» είναι τίτλος γνωστής κινηματογραφικής ταινίας -  « …..  Προστ» Βραζιλιάνος πρωταθλητής στους αυτοκινητιστικούς αγώνες της formula1.

9.   Πρόθεση που δηλώνει κατεύθυνση (ανάποδα) – Ανάποδο «ΕΣΕΝΑ».

10. Το νούμερο 6 με γράμματα (ανάποδα) – Ίδιο με το 7α οριζόντια – Βιτρίνα, επίδειξη (ανάποδα).

11. « …  δυό» στρατιωτικό παράγγελμα για παρελάσεις – Μόριο που δείχνει –  « … Κορούνια» ισπανική ποδοσφαιρική ομάδα.

12. Το νησί από το οποίο κατάγεται ο Παπαδιαμάντης – Ίδιο με το 11γ οριζόντια.

ΚΑΘΕΤΑ

1.   Γέρνω το σώμα μου προς τα κάτω – Η λέξη ΤΕΤΟΙΟΣ στα Αγγλικά (ανάποδα).

2.   Αυτός είναι δύστροπος, έχει στρυφνό χαρακτήρα.

3.   Αγγλικό ΡΟ – Ίδιο με το 3α οριζόντια.

4.   Τροφή μωρού – Αντιλαμβάνομαι μέσω της οράσεως.

5.   Μερικά φαγητά τα τρώμε έτσι – Αρχικό ισπανικών ποδοσφαιρικών ομάδων – Υπερβατικό ον (αιτιατική, ανάποδα).

6.   Υπάρχει οπωσδήποτε ένας σε κάθε ενορία – Όμοια φωνήεντα – ΟΧΙ στα Αγγλικά.

7.   ΤΡΩΩ στα Αγγλικά – «Αυτός δεν χαρίζει ……. » σημαίνει πως δεν κάνει υποχωρήσεις.

8.   Περιφερειακή συσκευή Η/Υ (αιτιατική) – ΜΑΘΑΙΝΩ στα Αγγλικά.

9.   Τον βάζουν σε ασθενείς στα νοσοκομεία – Είναι τα φαγητά μόλις τα κατεβάσουμε από τη φωτιά.

10. Ισχυροί περιοδικοί άνεμοι που φυσούν κοντά στις ακτές του Ινδικού ωκεανού.

11. Όμοια σύμφωνα – Τα θέλει ο αχόρταγος.

12. Τρία γράμματα που δείχνουν την καλύτερη ποιότητα – Γρίφος.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΛΥΣΕΙΣ

Σταυρόλεξο: ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ 1.Διαγωνίσματα 2.Δράματα-Τα 3.Σι-Λαό-Ρομ 4.Κότα-Σκώροι 5.Υτ-Ατου 6.Βράβευση-Σκι 7.Ωο-Λάιτ-Ζω  8.Ελ-Αλεν 9.Σορπ-Ανεσε 10.Τα-Ωο-Αρτσομ 11.Εν-Να-Λα 12.Σκιάθος-Λα  ΚΑΘΕΤΑ 1.Σκυβω-Στασ 2.Ιδιότροπος 3.Αρ-Σι 4.Γλα-Βλέπω 5.Ωμα-Ρεαλ-Οεθ 6.Ναός-Υι-Νο 7.Ιτ-Κάστανα 8.Σαρωτή-Λερν 9.Ορό-Ζεστά 10.Μουσώνες 11.Ττ-Όλα 12.Ααα-Αίνιγμα.

Αινίγματα: Καπνός-Βελόνα